FANDOM

Tunnistamattomien ilmiöiden tutkimusseura oli 1996-1998 toiminut rekisteröimätön yhdistys. Se perustettiin Mynämäellä joulukuussa 1996 Vakka-Suomen ufokerhon nimellä toimineen kolmihenkisen nuorisoryhmän pohjalle. Yhdistystä oli perustamassa tusinan verran kiinnostuneita, joista perustavaan kokoukseen osallistui kahdeksan. Kaikkiaan yhdistykseen kuului sen historian aikana noin parikymmentä jäsentä. Sen tilaisuuksiin osallistui kuitenkin parhaimmillaan lähes sata henkeä.

Yhdistys julkaisi Pallosalama-nimistä lähinnä jäsenilleen suunnattua lehtistä, joka ilmestyi kolme kertaa vuodessa. Se järjesti toimintansa aikana joitakin luentoja Loimaalla. Sen jäsenkokoukset tapahtuivat ensin Mynämäellä ja myöhemmin Turussa. Seuralla oli alaosasto Keski-Pohjanmaalla, joka järjesti Ylivieskassa pari varsin hyvin menestynyttä yleisöluentoa. Kyseinen alaosasto oli perustettu sen jälkeen kun paikallisen Onyxi ry:n toiminta oli hiipunut. Jalansija Ylivieskassa jäi kuitenkin lyhytaikaiseksi, sillä samaan aikaan naapurikaupungissa Nivalassa toimi Halo-niminen yhdistys eikä toimintaan löytynyt riittävästi aktiiveja.

Seuran puheenjohtajana toimi sen olemassaolon ajan Jussi Hermansson ja sihteerinä Jani Lassila.

Tunnistamattomien ilmiöiden tutkimusseuran toiminta päätettiin vuodenvaihteessa 1997 yhdistää Turun parapsykologiseen seuraan, joka toteutui 15. helmikuuta 1998. Syynä oli jäsenten liian vähäinen kiinnostus paranormaaliin kohdistuvaa tutkimustoimintaa kohtaan suhteessa organisaation pyörittämisen vaatimaan vaivannäköön. Seura kun perustettiin edistämään nimenomaan tällaisten ilmiöiden ja etenkin parapsykologian tutkimusta Varsinais-Suomen alueella.

Yhdistys mediassa Muokkaa

  • Hermansson, Jussi 1996. Kirjoitellaan: Vakka-Suomen ufokerho. Ultra-lehti 10/96 s. 19.
  • Kaplas, Kai 1997: Ufokerhon johto Mynämäessä - Rajatiedon asioita tutkitaan. Vakka-Suomen Sanomat 13. kesäkuuta 1997.
  • Hermansson, Jussi 1997. Ohjelmasarja Tähtien takaa, studiossa Jani Lassila keskustelemassa parapsykologiasta. Lähiradio 100.3 Mhz (Helsinki), 25. kesäkuuta 1997 klo 19.30-20.00.
  • Lassila, Jani 1997. Para-alan tutkimuksesta Suomessa. Ultra-lehti 10/97, s. 29.
  • Verronen, Hannu 1997. Rauni-Leena Luukanen kävi ufo-hauskuuttajasta. Kalajokilaakso 25. lokakuuta 1997, s. 3.
  • Suojanen, Eeva 1997: Pieni vihreä mies tulee hyvin aikein. Turun sanomat 27. lokakuuta 1997, s. 11. Tarkistettu 8.7.2009.
  • Mäkinen, Jorma K 1997. Rauni-Leena Luukanen vakuutti Loimaalla: Avaruudessa on taatusti kehittynyttä elämää. Loimaan lehti 30. Lokakuuta 1997, s. 7.
  • Lassila, Jani 1997. Uutinen parapsykologian tutkimuksesta Raisiossa. Kaupunkiuutiset 16. marraskuuta 1997.
  • Argillander, Miska 1997. Ufot ja paranormaalit ilmiöt, haastateltavana Jani Lassila Tunnistamattomien ilmiöiden tutkimusseurasta. Turun Radio, marraskuussa 1997.
  • Koski, Joni 1997: Jani Lassila perehtyi parapsykologisiin ilmiöihin Rannikkoseudun sanomat 5. joulukuuta 1997, s. 9. Tarkistettu 8.7.2009.

Katso myös Muokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki