Fandom

Paranormaali Wiki

Max Seiling

199sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Max Seiling (1852 Mittenwald - 1928 Speyer) oli saksalainen opettaja, insinööri, hovineuvos ja kirjailija.[1] Hän opiskeli Münchenissa ja valmistuttuaan 1879 muutti Helsinkiin työskennelläkseen opetustehtävissä Helsingin teknillisessä oppilaitoksessa eli silloisessa Polyteekissa, jossa hän toimi aluksi nuorempana opettajana ja yleni noin 10 vuoden kuluttua vanhemmaksi opettajaksi. Seiling palasi takaisin Saksaan vuonna 1898.[2]

Seiling harrasti parapsykologiaa ja kirjoitti maailman vanhimpaan parapsykologiseen tutkimusjulkaisuun "Psychische Studien", joka perustettiin 1874 ja muutti vuonna 1926 nimekseen Zeitschrift für Parapsychologie (Journal of parapsychology).[3]

Hän järjesti 11. joulukuuta 1893 kotinsa ruokasalissa spiritualistisen istunnon, joka nousi kansainvälisesti tunnetuksi kun hän tapahtuman jälkeen kirjoitti tapahtumasta Pietarissa asuvalle parapsykologille Alexander Aksakofille.[4] Seilingin järjestämässä istunnossa oli läsnä taiteilijanimeä Elizabeth d'Esperance käyttänyt meedio ja kirjailija, oikealta nimeltään Elizabeth Hope (1855–1919).[5] Läsnä olleiden mukaan madame d'Esperancen koko alaruumis hävisi kesken istunnon.[6] Lisäksi Seiling onnistui saamaan tilaisuuden aikana väitetysti ilmestyneestä käsivarresta näytteeksi palan silkkivaatetta, jonka hän myöhemmin analysoi.[7] Aksakof julkaisi perusteellisten selvitysten jälkeen tapahtumiin liittyen kirjasen Um Caso de Desmaterialização Parcial do Corpo de um Médium Incluindo a História das aparições do Espírito Katie King (suom. osittaisen materialisaation tapaus) vuonna 1896.[8] Aksakof päätyi pitämään ilmiötä aitona vierailtuaan Helsingissä suorittamassa omia tutkimuksiaan, mutta toinen parapsykologian tutkija, Hereward Carrington ei pitänyt todistusaineistoa lainkaan ratkaisevana ja katsoi että tilanne olisi sallinut huijauksen meedion taholta.[9]

Seiling oli spiritualisti ja suhtautui vielä Suomessa asuessaan karsastaen teosofiaan, mutta muutettuaan takaisin Saksaan liittyi lopulta Rudolf Steinerin vaikutuksesta Saksan teosofiseen seuraan vuonna 1908. Hänestä tuli Steinerin innokas kannattaja pitäen häntä liki jumalallisen sanoman välikappaleena. Samana vuonna hän oli perustamassa arjalaisuutta korostavaa ariosofista Guido-von-List -seuraa. Vuosina 1916-1917 hän ajautui välirikkoon Steinerin kanssa jäätyään kiinni hänen tekstiensä plagioimisesta vuonna 1915 ilmestyneessä kirjassaan "Wer war Christus?" ("Kuka oli Kristus?"). Hän palasi katolisuuden piiriin 69-vuotiaana vuonna 1921 ja alkoi sisarenpoikansa mukaan kannattamaan fundamentalistista uskontulkintaa. Max Gümbel-Seiling arvosteli setäänsä mm. kiihkoilusta, tekopyhyydestä ja valehtelusta.[10]

Max Seilingin julkaisemia teoksia[11] Muokkaa

Seiling Helene & Max: Kortfattet vegetariansk Kogebog. København 1901.

Seiling, Max: Die anthroposophisce Bewegung und ihr Prophet. Leipzig 1918.

Seiling, Max: Ernst Haeckel und der „Spiritismus“, Ein Protest. Leipzig 1914.

Seiling, Max: Goethe als Okkultist. Leipzig, 1919.

Seiling, Max: Goethe und der Materialismus. Leipzig 1904.

Seiling, Max: Mainlander: Ein Neuer Messias (1888). Kessinger Publishing.

Seiling, Max: Meine Erfahrungen auf dem Gebiet des Spiritismus 1898 (2. painos 1919).

Seiling, Max: Das Professorenthum, "der Stolz der Nation"?. Leipzig 1904.

Seiling, Max: Richard Wagner, Leipzig 1911.

Seiling, Max: Sveticismen in der deutschen Umgangssprache in Finland 1893.

Seiling, Max: Theosophy and christianity. Chigago: Rand McNally 1913. (alkuperäisteos: Theosophie und Christentum, Berlin 1910).

Lähteet Muokkaa

  1. Historiallinen sanomalehtikirjasto
  2. Zander-Zitiert
  3. Forbidden histories
  4. Aksakofin ja Seilingin kirjeenvaihtoa. Teoksesta Um cas de dématérialisation partielle du corps du médium, luku: Description de la séance donnée par Mme D'Esperance, Le 11 décembre 1893, a Helsingfors en Finlande ou le phénomène de la dématérialisation partielle du corps du médium fut constaté par la vue et le toucher.
  5. International Survivalist Society - Elizabeth Hopen biografia
  6. Riika Kuuskoski: Helsingin mysteeristä 120 vuotta: Mihin katosivat meedion jalat?
  7. http://spirite.free.fr/ouvrages/akscas3.htm
  8. https://www.scribd.com/doc/120013170/Alexandre-Aksakof-Um-Caso-de-Desmaterializacao
  9. Carrington, Hereward: The Methods of Fraudulent Materialisation Mediums - Part 1. International Survivalist Society. 1920.
  10. http://www.zander-zitiert.de/publikationen/anthroposophie-in-deutschland/dubiose-quellen.html
  11. http://biographien.kulturimpuls.org/detail.php?&id=600

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki