FANDOM

Kevättasauspiste on se piste tähtitaivaalla jossa Aurinko (pohjoisen pallonpuoliskon) keväällä maapallolta nähtynä siirtyy taivaan ekvaattorin eteläpuolelta sen pohjoispuolelle. Tuolloin on kevätpäiväntasaus.

Kevättasauspiste on taivaan ekvaattorin ja ekliptikan eräs leikkauspiste. Toinen tällainen leikkauspiste on syystasauspiste jossa Aurinko syksyllä siirtyy taivaan ekvaattorin eteläpuolelle.

Kevättasauspistettä käytetään astrologiassa ekliptikan longitudien perussuuntana. Tällöin tarkoitetaan ko. hetken mukaista kevättasauspistettä. Sitä käytetään myös tähtitieteessä eräiden koordinaatistojärjestelmien perussuuntana.

Kevättasauspiste on vuodenaikojen kannalta tärkeä, mutta siihen liittyy sellainen ongelma että se ei pysy tähtien suhteen paikoillaan, vaan siirtyy hitaasti pitkin ekliptikaa, johtuen siitä että maapallon pyörimisakselin suunta ei pysy vakiona.

Maapallon pyörimisakselin suunnassa esiintyy ns. prekessioliike. Taivaan ekvaattori on aina kohtisuorassa maapallon pyörimisakselia vasten. Kun maapallon pyörimisakselin suunta muuttuu, muuttuu myös taivaan ekvaattorin suunta ja samalla kevätatasauspiste siirtyy koska se on taivaan ekvaattorin ja ekliptikan leikkauspiste.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki