FANDOM

Katoava liftaaja eli haamuliftari on varsin tyypillinen väitetty kummitustapaus, jossa ajoneuvolla matkustavat ihmiset tapaavat tai poimivat kyytiin liftarin, joka myöhemmin katoaa jälkiä jättämättä ilman selitystä, usein liikkuvasta kulkuneuvosta. Tämäntyyppisiä kummitusjuttuja on kerrottu ympäri maailmaa vuosisatojen ajan ja näitä kuulee vielä nykyäänkin. Vanhin maininta katoavasta kyytiläisestä löytyy Ruotsista vuodelta 1602.

Tyypillinen kertomusMuokkaa

Yöllä yksin autoa ajava henkilö näkee tiellä hahmon, joka liftaa kyytiä. Kuljettaja ottaa liftarin kyytiin ja jatkaa matkaa. Kyytiläinen ei puhu juuri mitään ja matka jatkuu hiljaisuuden vallitessa. Myöhemmin kuljettaja huomaa liftarin kadonneen mystisesti, vaikka auto ei ollut pysähtynyt kertaakaan. Tapaukseen saattaa liittyä jonkun henkilön kuolema kyseisellä paikalla. Yleensä nämä tarinat osoittautuvat vain urbaanilegendoiksi, eli niiden lähdettä ei pystytä varmentamaan. Osa tapauksista on myös puhtaasti keksittyjä, omakohtaisena kokemuksena kerrottua kauhuviihdettä.

Eri versioitaMuokkaa

Muun muassa Suomessa kerrotuissa versioissa autossa on saattanut olla useampikin henkilö, esimerkiksi pariskunta, joka on poiminut mukaansa mustiin pukeutuneen tai jopa surupukuisen naisen. Nainen on sitten kadonnut tai noussut pois tietyssä paikassa, kuten hautausmaan tai autiotalon kohdalla. Myöhemmin pariskunta on saanut kuulla, että kyseessä oli aikoja sitten kuolleen naisen haamu ja tämä oli kadonnut joko sen hautausmaan kohdalla, jossa hänen hautansa sijaitsi tai vanhan kotitalonsa tai kerrotun kuolinpaikkansa kohdalla. Joissakin muunnelmissa liftari on saattanut lainata kaulahuivia tai vastaavaa esinettä, joka tämän kadottua on jäänyt penkille muistuttamaan kyytiläisen olleen todella autossa. Esineen on myös saattanut löytää kyytiläisen haudalta tai hänen kerrotusta kuolinpaikastaan.

Kaikkien tarinoiden kyytiläiset eivät ole kummituksia. Havaijilaisen version mukaan tulen, tanssin ja tulivuorten jumalatar Pele kulkee teillä ihmishahmossa ja palkitsee ystävällisiä matkalaisia. Itä-Afrikassa bantujen keskuudessa kerrotaan hengistä, joita kutsutaan jineiksi. Bantujen versiossa jini esiintyy kaunottaren hahmossa, jonka väsynyt kuljettaja ottaa kyytiinsä, jotta pysyisi paremmin hereillä pitkällä matkalla. Jossain vaiheessa kuljettaja katsoo kyytiläistä ja huomaa järkytyksekseen, että tällä on vuohen jalat. Tässä vaiheessa nainen nauraa ja katoaa. Pahimmassa tapauksessa kuljettaja ajaa järkytyksen vuoksi ojaan tai törmää toiseen autoon - mikä olikin jinin tarkoitus.

Uuden testamentin kirjassa Apostolien teot etiopialaisen hoviherran kyydissä kulkenut Filippos kastaa hoviherran, mutta katoaa saman tien Herran hengen ottamana. Kuitenkin Filippos ilmestyy myöhemmin Asdodiin.[1]

Katso myösMuokkaa

Aiheesta muuallaMuokkaa

ViitteetMuokkaa

Apt. 8:26–40 Luettu 22.6.2009

Viittausvirhe: <ref>-elementti löytyy, mutta <references/>-elementtiä ei löydy

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki