FANDOM

Huuhaa (engl. flim-flam, bullshit) on käsite, jota on käytetty erilaisista perusteettomista väitteistä ja uskomuksista, joiden tueksi ei ole esitetty kunnollista todistusaineistoa.

Sanan käyttökohteita Muokkaa

Sanaa käytetään pilkkanimityksenä etenkin näennäistieteistä, mutta myös monista new agen ja okkultismin piiriin kuuluvista uskomuksista. Usein huuhaaksi kutsutaan myös jotain sitkeästi elävää väittämää, joka perustuu kuulopuheisiin tai yleisiin uskomuksiin. Esimerkiksi salaliittoteorioita, ufoja ja kädestä ennustamista on pidetty usein huuhaana, ja myös uskontoon pohjautuvat käsitykset ovat joidenkin mukaan huuhaata.

Martti Innanen käytti tai hänestä on käytetty liikanimeä Huuhaa johtuen hänen tekstiensä asiapitoisuuden vähäisyydestä.

Skepsis ry palkitsee vuosittain pseudotieteen aseman vakiinnuttamisessa kunnostautuneita Huuhaa-palkinnolla.

Huuhaa puhekielessä Muokkaa

Huuhaata käytetään tieteellisen keskustelun lisäksi myös puhekielessä usein väljemmässä merkityksessä jostakin perättömästä asiasta, samassa merkityksessä kuin sanaa hömppä.

Huuhaaksi kutsutaan monesti erityisesti internetin keskustelupalstoille lämpimikseen kirjoitettuja tekstejä, joista puuttuu varsinainen asiasisältö. Huuhaata varten on Usenetissä omat keskusteluryhmänsä.

Myös paranormaalin harrastajat ovat adoptoineet huuhaa-ilmauksen käyttöönsä. Itseironisesti huuhaa alan harrastajien keskuudessa tarkoittaa mitä tahansa paranormaalia tai tavallisuudesta poikkeavaa. Täten se muodostaa helposti suuhun sopivan suomenkielisen sateenvarjotermin, jonka alle mahtuvat sulassa sovussa kaikki arkiajattelussa oudoksuttavat asiat astrologiasta okkultismiin. Huuhaa voi tarkoittaa myös okkultismista kiinnostunutta tai nk. alan harrastajaa. Joten kysyttäessä "Onko naapurimme Esko huuhaa?" ei pohdita Eskon todellista olemassaoloa, vaan sitä, lieneekö Eskokin kiinnostunut esoteriasta.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki