FANDOM

faaraon kirous on käsite, joka levisi iltapäivälehdistössä 1920-luvulla farao Tutankhamonin haudan avaamisen jälkeen. Hautaa tutkinut harrastaja-arkeologi lordi Carnavon kuoli äkillisesti noin kuukausi haudan avaamisen jälkeen. Kuolinyönä Kairossa oli koko kaupungin pimentänyt sähkökatkos. Kotona Englannissa lordi Carnavonin koiran kerrottiin juuri tällä hetkellä ulvoneen villisti ja sitten kuolleen. Haudan tutkimuksiin tavalla tai toisella liittyneiden henkilöiden keskuudessa ilmeni myöhemmin muitakin kuolemantapauksia. Tämä antoi eräille journalisteille aiheen vihjailla yliluonnollisten voimien vaikutuksesta. Spekuloitiin myös ajatuksella, että faaraon hautaan kertyneet homeitiöt tai kaasut olisivat aiheuttaneet kuolettavia myrkytyksiä, mutta tästä ei ole todisteita.

Howard Carter, jonka ansiota Tutankhamonin haudan löytyminen ensisijaisesti oli, eli 17 vuotta haudan avaamisen jälkeen. Carter ei uskonut kiroukseen, vaan hänen kerrotaan harmistuneen spiritisteistä, jotka ottivat häneen yhteyttä tarjotakseen neuvoja kiroukselta suojautumiseen.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki