Fandom

Paranormaali Wiki

Eläinradan merkki

199sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

Eläinradan merkillä astrologiassa ymmärretään eräänlaista ekliptikaa ympäröivän eläinradan sektoria. Eläinradan merkkejä on perinteisesti ajateltu olevan 12 ja ne kaikki ovat täsmälleen yhtä leveitä, kukin 30 astetta.

Astrologian eläinradan merkkien nimet ovat peräisin historian hämäristä, vuosituhanten takaa. Osittain samoja nimiä käytetään nykyisin myös tähtitieteessä määritellyille tähdistöille. Eläinradan merkki on kuitenkin käsitteellisesti aivan eri asia kuin tähtitieteen tarkoittama tähdistö tai (melkoisen epämääräinen nimitys) "tähtikuvio".

Perinteiset 12 eläinradan merkkiä (pohjoisesta vastapäivään, kasvavan longitudin järjestyksessä) ovat: Oinas, Härkä, Kaksoset, Rapu, Leijona, Neitsyt, Vaaka, Skorpioni, Jousimies, Kauris, Vesimies ja Kalat. Oinas alkaa longitudista 0 (nolla) ja loppuu longitudiin 30 astetta jne.

Jotkut haluaisivat lisätä 13:nnen merkin, Käärmeenkantaja, Skorpionin ja Jousimiehen väliin, koska eläinradalla on tämän niminen tähdistö. Tähtitieteen alle 100 vuotta sitten määrittelemiä tähdistöjen rajoja ei kuitenkaan välttämättä astrologiassa pidetä validina perusteena muuttaa astrologiassa jo tuhansia vuosia käytettyä eläinradan merkkien järjestelmää.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki