FANDOM

Adepti (lat. adeptus) tarkoittaa asiantuntijaa tai oppipoikaa, aloittelijaa. Sana viittaa myös alkemistiin ja kullantekijään.[1]

Nimitystä adepti käytetään etenkin länsimaisissa salatieteissä, jossa sillä teosofian mukaan tarkoitetaan sellaista ihmistä, joka on saavuttanut vihkimyksen asteen ja tullut salaisen, esoteerisen tiedon mestariksi.

Sanalla ”vihitty” on myös samankaltainen merkitys. Vihityksi kutsutaan teosofiassa jokaista, joka on ”vastaanotettu joko vapaamuurariuden tai okkultismin mysteereihin, ja jolle ne on selvitetty” [2]. Usein sanoilla 'adepti' ja 'vihitty' voidaan ymmärtää samaa asiaa.

Okkulttisissa opeissa mestareiden eli vihittyjen sanotaan perustaneen henkisiä järjestöjä ja salaseuroja. Adeptiksi voi tulla initiaation eli vihkimyksen kautta, ja nämä voidaan jakaa erilaisissa järjestelmissä asteisiin eri tavoin. Esimerkiksi ruusuristiläisyydessä ja vapaamuurariudessa on useita erilaisia astejärjestelmiä.

LähteetMuokkaa

  1. http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/siv/sanata.html#adepti
  2. Blavatsky, Helena Petrovna: Teosofian avain. 4. suomenkielinen painos (1. painos 1906. Suomennos vuoden 1889 alkuperäisestä englanninkielisestä painoksesta). Helsinki: Ruusu-ristin kirjallisuusseura: Blavatsky-Looshi, 1991. ISBN 951-95932-9-2.

Katso myösMuokkaa

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki